Løkka Innebandy
Løkka Innebandy: Forums

LøkkaInnebandy :: View topic - Dommere
The time now is Mon Sep 06, 2010 9:15 am
LøkkaInnebandy Forum Index
View unanswered posts
Information Dommere

Post new topic Reply to topic
LøkkaInnebandy Forum Index » Diskusjon   
View previous topic :: View next topic
AuthorMessage
Kay
Site Admin
Site Admin

Post subject: Dommere Reply with quote

I Løkka sin siste kamp mot Nes ønsker jeg å diskutere noe jeg mener er en grov dommerfeil.

Det som skjedde var at Nes fikk frislag foran vår kasse, og vi fikk utvisning. Når dommeren så kommer tilbake får Nes lov å legge ballen dit de vil, og score uten at dommeren hverken viser hvor frislaget skal være, forseelsetegn og setter igang spillet uten å blåse. Deretter blir det selvfølgelig protester fra Løkka sin kaptein, som igjen fører til rødt kort og kampstraff.

I dette tilfellet mener jeg dommeren som tydeligvis ikke kan reglene bør slå opp i regelboka. Dette var en 2. div kamp og man må forvente at dommeren kan de grunnleggende reglene da. Jeg vil i utgangspunktet ikke forsvare måten vi protesterte på, men har samtidig forståelse på at man kan bli frustrert av dårlig dømming.

Legger ved utkast av regelen:

1) Når spillet har vært avbrutt, skal spillet gjenopptas med en fast situasjon på samme sted og med den samme situasjon som var årsaken til at spillet ble stoppet.
Faste situasjoner er duell, innslag, frislag og straffeslag.

2) Dommeren skal bruke ett signal, vise foreskrevne tegn og markere stedet for den faste situasjonen. Etter signalet kan ballen spilles hvis den ligger stille og på korrekt sted.
Dommerne skal først vise retningstegn og deretter eventuelle forseelsestegn. Forseelsestegnet skal bare vises dersom det ansees nødvendig, men alltid ved forseelser i forbindelse med utvisninger og straffeslag.
Hvis det etter dommernes mening ikke påvirker spillet, må ikke ballen ligge helt stille eller på helt riktig sted ved frislag eller innslag.

Jeg tolker det slik at dommeren ikke kjenner til faste diskusjoner. Vi hadde riktignok 2 dommere denne dagen, men kun 1 av disse var involvert i denne situasjonen.

Jeg mener også at det er kretsen sin oppgave å faktisk sjekke at dommerene kan reglene. Spesielt de grunnleggende er jo kjempeviktig. Er dommeren usikker, mener jeg også at de bør ta en time-out og faktisk sjekke reglene. (Tar vel maks 2 min.) Hva mener dere?
PostPosted:
Tue Dec 02, 2008 9:00 pm
Top of PageView user's profileSend private messageSend e-mailVisit poster's website
Har opplevd det samme
Guest

Post subject: Reply with quote

Dere er ikke de første som har opplevd en del snodig fra det aktuelle dommerparet.
Håper dere gir kretsen en saklig og god rapport om situasjonen, og at alle andre som opplever tilsvarende gjør det samme. Hvis kretsen ser at enkelte dommer får usedvanlig mye kritikk vil de nok se seg nødt til å ta et aldri så lite oppgjør med de de gjelder, evt la være å bruke dem på såpass høyt nivå som både Løkka og min klubb spiller på.

Ser frem til en morsom returkamp mot dere på nyåret, forhåpentligvis med to patente pipeblåsere.
PostPosted:
Wed Dec 03, 2008 6:26 am
Top of Page
Kay
Site Admin
Site Admin

Vet ikke hvilken klubb du spiller for, men vi gleder oss helt sikkert til oppgjøret siden vi faktisk gleder oss til alle kampene Smile

Vet at jeg heller litt bensin på bålet nå, men jeg har reagert på en ting til denne dommeren til stadighet gjør. Det å stå på målnettet rett bak mål er vel ikke helt dommerbevegelser etter boka. Jeg har selv vært dommer i flere år tidligere, og dømt helt opp til Østlandsserien. Jeg har hatt pause, og gjort comeback i år. På ALLE kamper jeg selv har dømt har jeg aldri stilt meg i målet, eller oppå målet bak. Dommeren må gjerne stå bak målet, men jeg mener at det vil være mest naturlig å også stå på andre siden av vantet.
PostPosted:
Wed Dec 03, 2008 6:46 am
Top of PageView user's profileSend private messageSend e-mailVisit poster's website
Har opplevd det samme
Guest

La oss bare si at dere gikk målløse av banen da dere møtte oss, og at jeg dømte da dere hadde en solid snuoperasjon på bortebane for litt siden Smile

Dette med plassering bak/ved mål er noe som har blitt diskutert en del på regelkvelder og slikt i det siste, med en intensjon om at man skal komme så tett oppi situasjoner foran mål som mulig. Personlig er jeg ikke spesielt begeistra nå dommere stiller seg så og si mål, fordi jeg som keeper oppfatter det som distraherende og skadelig for oversikten når dommeren står mellom meg og ballen.
Plassering i disse situasjonene kan være ganske vrient av og til, men jeg støtter irritasjonen din 100%.
PostPosted:
Thu Dec 04, 2008 2:02 am
Top of Page
Kay
Site Admin
Site Admin

Ok. Da vet jeg ihvertfall hvilken klubb du spiller for Smile Er heldigvis ikke så ofte vi går målløse av banen...he he.

Men bak/ved mål er greit for en dommer som vil være tett oppe i stuasjonen. Men ikke når dommeren står på målnettet, eller den nedre stangen på målet. Det er jo stor mulighet for at dommeren klarer å feste beinet i nettet når han skal flytte på seg igjen.
PostPosted:
Thu Dec 04, 2008 4:02 am
All times are GMT + 10 Hours
Post new topic Reply to topic
LøkkaInnebandy Forum Index » Diskusjon  

Quick Reply:

Username: 

Quote the last message
Attach signature (signatures can be changed in profile)

Jump to:   
Informations
You can post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum

:: Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group ::
Sidegenerering: 0.507 Sekunder